Η δημοκρατία είναι το πολίτευμα όπου η εξουσία πηγάζει από τον λαό,
ασκείται από τον λαό και υπηρετεί τα συμφέροντα του λαού. Στην θεωρία αυτά.
Στην πράξη ένας μη φανατισμένος πολίτης ψηφίζει ανά τετραετία, αν ψηφίζει, τον
λιγότερο κακό. Κι έπειτα, νανουρισμένος από την τηλεόραση, πέφτει σε χειμερία νάρκη
μέχρι την επόμενη φορά.
Προτείνω τα ‘Μητρώα’ σαν μια βελτίωση της Δημοκρατίας μας, σαν μεταρρύθμιση
αθόρυβη και ήπια, που δεν γκρεμίζει τίποτε, αλλά συνεισφέρει σε:
1.
καλύτερη
διοίκηση
2.
διαφάνεια
3.
σημαντική
ευθύνη και συμμετοχή του πολίτη
4.
επικοινωνία
‘κορυφής’-‘βάσης’ χωρίς ενδιάμεσους
Θα ξεκινήσω ανάποδα. Σκεφθείτε τον υπουργό παιδείας (είμαι εκπαιδευτικός)
στο γραφείο του. Απέναντί του, σε απόσταση, ένας χάρτης της επικράτειας,
αναλυτικός, με χιλιάδες πράσινα, κίτρινα και κόκκινα λαμπάκια. Είναι αρχές
σχολικής χρονιάς, Σεπτέμβριος, και ο χάρτης, εφόσον δεν υπάρχουν κενά
εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες, είναι καταπράσινος. Πλάκα κάνω, ποτέ δεν
είναι. Υπάρχουν αρκετά κίτρινα (κάλυψη κενών από αναπληρωτές) και κόκκινα
(λείπουν εκπαιδευτικοί). Ο ίδιος χάρτης φαίνεται ‘ζωντανός’ και στην ιστοσελίδα
του Υπουργείου. Κάθε μέρα.
Το Μητρώο εκπαιδευτικών είναι ένα πλέγμα, σκεφτείτε ένα σταυρόλεξο με 140
χιλιάδες οριζόντιες γραμμές, όπου στο ‘ένα καθέτως’ είναι τα ονόματα των
εκπαιδευτικών. Ένα ‘φύλλο εργασίας’ ας πούμε. Στις στήλες δίπλα σε κάθε όνομα έχει
πολλές και διάφορες πληροφορίες σχετικά με τον εκπαιδευτικό. Πού εργάζεται, τι
μαθήματα διδάσκει, κλπ. Πιο δεξιά, όταν τελειώσουν οι πληροφορίες, αρχίζουν
άλλες πιο ενδιαφέρουσες στήλες. Όπως ας πούμε, τι τυχόν προβλήματα
αντιμετωπίζει ο ίδιος, ή το σχολείο, ή τα παιδιά. Ακόμα πιο δεξιά, υπάρχουν
στήλες όπου προτείνει λύσεις ή βελτιώσεις. Μπορεί και να ψηφίζει, πχ αν είναι
υπέρ ή κατά ενός υπό κατάρτιση νομοσχεδίου, ή μιας απεργιακής κινητοποίησης. Ο
πίνακας μπορεί να τελειώνει εκεί που τελειώνει η φαντασία μας.
Το Μητρώο αυτό θα το ξεκινήσει το Υπουργείο. Θα είναι ορατό από κάθε
πολίτη. Εγώ σαν εκπαιδευτικός, επιπλέον, θα μπορώ να διορθώνω και να εμπλουτίζω
την δική μου –και μόνο- γραμμή. Με τις συνέπειες μιας υπεύθυνης δήλωσης.
‘Φακέλωμα’. Αυτό μου επεσήμαναν συνάδελφοι πριν 15 χρόνια που το πρότεινα.
Απαντώ πως είμαι δημόσιος υπάλληλος, πληρώνομαι από την κοινωνία και δεν
επιτρέπεται να κρύβομαι. Επιπλέον οι επιλογές μου πρέπει να είναι φανερές και
επώνυμες.
Προτείνω Μητρώα παντού, ειδικά στο Δημόσιο. Ο εκπαιδευτικός δεν είναι
διεκπεραιωτής εγγράφων, ο αστυνομικός δεν είναι σωματοφύλακας ή πορτιέρης, ο στρατιωτικός
μπάτλερ και ο επαγγελματίας υγείας γραμματέας. Είναι αυτό που κάποτε είχε
ορκιστεί να κάνει. Επίσης δεν ‘κρύβεται’ πίσω από ψευδώνυμα, δεν κατακεραυνώνει
ούτε κουτσομπολεύει στα Μέσα Δικτύωσης. Είναι εκεί που επέλεξε, με συνήθως
σκληρές αξιοκρατικές διαδικασίες, πανελλήνιες ή ΑΣΕΠ, δεν φοβάται και δεν
περιμένει την επόμενη τετραετία για να τον σώσει κάποιος λιγότερο κακός.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου