Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

κάμερες παντού

Όταν προ εικοσιπενταετίας έβαλα κάμερα στον τότε υπολογιστή μου, θυμάμαι πως κάθε φορά που λειτουργούσε, άναβε στην πρόσοψή της ένα κόκκινο λαμπάκι. Τα κομπιούτερ της εποχής είχαν μεγάλο μέγεθος και μικρές δυνατότητες, σήμερα το αντίθετο. Ευχάριστη εξέλιξη, βολική. Μόνο μειονέκτημα πως σταδιακά οι κατασκευαστές αφαίρεσαν εκείνο το προειδοποιητικό κόκκινο λαμπάκι.
Με τα χρόνια οι κάμερες μπήκαν παντού. Σκεφτόμουν τα λίγα μέρη, ελάχιστα πλέον, που δεν τις συναντάς, όπως τα υπνοδωμάτια, οι τουαλέτες, τα σχολεία μέχρι στιγμής. Απ’ την άλλη, ακόμα και εκεί, εφόσον μπαίνεις με το κινητό τηλέφωνο, μπαίνει και η κάμερα. Και, πιστέψτε με, δεν μπορείς να ξέρεις πότε ‘γράφει’. Ούτε πού μεταδίδει την εικόνα της.
Πρωτοαγόρασα κινητό στα 38 μου, ενώ όταν ήμουν μικρό παιδί δεν είχαμε τηλεόραση. Από τους μαθητές μου της Γ’ Λυκείου με χωρίζουν 40 χρόνια. Όπως και ο διαφορετικός τρόπος που βγήκαμε στη ζωή, εννοώ τις προσλαμβάνουσες, την ανακάλυψη του κόσμου. Οι μαθητές μου μεγάλωσαν παρέα με οθόνες και κάμερες, τις πιστεύουν περισσότερο απ’ ό,τι εγώ και έχουν μεγάλη ευχέρεια και εξοικείωση μαζί τους. Σαράντα χρόνια πριν θα ήταν αδιανόητο να κάνω φίλους ή να ερωτεύομαι μέσα από αυτές.
Και εξακολουθώ να είμαι επιφυλακτικός. Σε όλους τους υπολογιστές μου, εδώ και χρόνια, κολλάω ένα μικρό στρογγυλό hansaplast στο ‘μάτι’ της κάμερας, που βρίσκεται ακριβώς επάνω από την οθόνη τους. Σε όλους, εκτός από εκείνον που χρησιμοποιώ στο σχολείο –συνήθως δείχνω ενημερωτικά και επεξηγηματικά βίντεο στα παιδιά- και τον έχω μόνιμα εκεί. Γιατί; Διότι η τάξη όπου κάνω μάθημα, ένα εργαστήριο του Μηχανολογικού Τομέα στο Επαγγελματικό Λύκειο όπου δουλεύω, δεν αποτελεί δικό μου ιδιωτικό χώρο. Και δεν θεωρώ απόρρητα αυτά που συμβαίνουν εντός του. Εμπιστευτικά, ναι. Έχει διαφορά.
Διαβάζω γνώμες σοβαρών ανθρώπων της Εκπαίδευσης (Γιώργος Θαλάσσης, Αθανάσιος Κονταξής) που εναντιώνονται στο ‘τηλεμάθημα’ με κάμερες. Τα επιχειρήματά τους είναι αξιόλογα και σεβαστά, με προβληματίζουν βαθειά και σκέφτομαι δύο και τρεις φορές προτού αρθρώσω την διαφορετική τοποθέτησή μου. Και ενώ συμφωνώ στα περισσότερα από αυτά που ισχυρίζονται, που άλλωστε προκύπτουν από την θητεία τους, όχι αφ’ υψηλού κι από καθέδρας, αλλά δίπλα στα παιδιά, εδώ θα διαφοροποιηθώ. Γιατί ο κόσμος προχωρά, πάντα θα προχωρά, και μάλιστα με μια ορμή που νομίζω πως είναι προτιμότερο να προσπαθήσεις να την κατευθύνεις παρά να την σταματήσεις.
Οι κάμερες, έτσι κι αλλιώς, είναι ήδη παντού. Δική μας δουλειά είναι να λειτουργούν όταν πρέπει και όπου πρέπει. Με κανόνες. Με διακόπτη On-Off και αν γίνεται και με λαμπάκι. Μια σταθερή κάμερα που εστιάζει στον πίνακα και το επάνω τμήμα της ‘έδρας’, τοποθετημένη ψηλά στον τοίχο πίσω από την πλάτη των παιδιών, πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να μεταφέρει ένα κομμάτι της εκπαίδευσης και προς εκείνα τα παιδιά που για έκτακτους, εξαιρετικούς και αντικειμενικούς λόγους δεν μπορούν να έρθουν στην τάξη. Και ναι, ο διδάσκων (μόνο) θα φαίνεται και θα ακούγεται.
Διευκρινίζω ότι το ‘τηλεμάθημα’ δεν είναι αληθινό σχολείο, ούτε κατά διάνοια. Κι ούτε είναι άλλοθι για απαράδεκτες συνθήκες στα σχολεία, όπως για να φαίνονται ‘αραιωμένα’ τριαντάρια τμήματα ή για να μην έχουμε ανθρώπινες συνθήκες πρόσβασης ή υγιεινής, όπως σωστές ράμπες για αναπηρικά καροτσάκια ή οχήματα, κατάλληλες τουαλέτες και τόσα άλλα. Αν ο τρέχων ιός επέβαλε 15άρια τμήματα, ας κάτσουμε να το δούμε κι αυτό στο μέλλον, στα μέτρα του εφικτού. Μην το ξεχνάμε, έχει πολύ κόσμο εκεί έξω, μορφωμένα νέα παιδιά που διψάνε για έναν αξιοκρατικό ΑΣΕΠ και που πρέπει να δουλέψουν εδώ, στην Ελλάδα. (Για την Ελλάδα ρε γαμώτο, μου ξέφυγε, on camera…)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ανώνυμη μυστική δημοκρατία

  Ρωτάω:   Πόσο δημοκρατική είναι μια κοινωνία που επιλέγει κρυφά και μυστικά;   Το δομικό υλικό της δημοκρατίας είναι η επιλογή της ευθύνης και η ευθύνη της επιλογής.   Αν ψηφίσω ‘ναι’ στον πόλεμο, δεν υποχρεούμαι ηθικά να υπηρετήσω στην 1 η γραμμή;   Κι αν καταψηφίσω (αλλά μειοψηφώ) δεν οφείλω να συμμετάσχω έστω κι από τα μετόπισθεν;   Άραγε θα έπαιρναν τέτοια εκλογικά ποσοστά ναζιστικές οργανώσεις αν οι ψηφοφορίες ήταν φανερές;   Πόσο ειλικρινής ή πολιτισμένη είναι μια συζήτηση που οι μετέχοντες χρησιμοποιούν ψευδώνυμο;   Ποιος (ηθικός) νόμος επιτρέπει να προσβάλλουμε ο ένας τον άλλον κρυμμένοι πίσω από πληκτρολόγια και οθόνες;   Υφίσταται άλλη ευθύνη πέρα από την ατομική;   Μήπως οι συλλογικές ευθύνες, πχ οι κυβερνητικές, είναι απλά κατασκευές αποφυγής της μιας και μοναδικής ευθύνης;   Πόση βία επωάζεται και θεριεύει εν κρυπτώ;   Αν είμαστε αυτό που λέμε, γράφουμε, κάνουμε, λέω α...

Θεωρίες Συνωμοσίας Covid-19

«Το χρήμα κάνει την Γη να περιστρέφεται» έλεγε ένα -λυπητερό κατά βάθος- τραγούδι του Broadway της δεκαετίας του 60. Λυπητερό, διότι εκείνο που ζητούσε η πρωταγωνίστρια του καμπαρέ ήταν αγάπη. Όμως ο συμπρωταγωνιστής της με αυτούς τους στίχους την προσγείωνε στην σκληρή πραγματικότητα. Το χρήμα ήταν εξ αρχής το έπαθλο της απίστευτα γρήγορης κούρσας για την κατασκευή ενός ή περισσότερων εμβολίων κατά της πανδημίας. Οι βιομηχανικοί κολοσσοί ρίχτηκαν στην πιο ανταγωνιστική μάχη γνωρίζοντας ότι «ο νικητής τα παίρνει όλα»: Χρήμα, παγκόσμια εξουσία. Και σήμερα, όσοι από αυτούς τα κατάφεραν, θέλουν να πληρωθούν, το απαιτούν. Το εμβόλιο δεν το έφτιαξε η αγάπη για τον συνάνθρωπο. Κάποιοι κυνικοί, αυτοπροσδιοριζόμενοι ως «πραγματιστές», σίγουρα θα πουν ότι σε έναν λιγότερο ανταγωνιστικό κόσμο το εμβόλιο δεν θα είχε καν κατασκευαστεί ακόμη, θα αργούσε πολύ. Και πρέπει να ομολογήσω ότι αυτός ο τρόπος σκέψης όλο και περισσότερο απλώνεται στον οικονομικά προοδευμένο κόσμο. Κι όσο απλώνεται, τόσ...

Αμάααν… μετωπική με την Ελλάδα του 2023

  Λέγονται και γράφονται πολλά, σχετικά και άσχετα, που δημιουργούν μάλλον σύγχυση και αποπροσανατολισμό. Ψάχνω απαντήσεις και νομίζω ότι υπάρχουν τρία ‘κλειδιά’ που με βοηθούν να καταλάβω τι έγινε και γιατί.   1. Η συνήθεια του ανάποδα Η αντίθετη πορεία, δηλαδή η κίνηση στο λάθος ρεύμα, δεν συμβαίνει σπάνια ή κατ’ εξαίρεση. Στην χώρα μας, ο προβλεπόμενος, ο κανονικός δρόμος, δεν είναι πάντα ούτε ο πιο γρήγορος, ούτε ο πιο αποτελεσματικός. Σε πολλούς τομείς της δημόσιας σφαίρας το να βαδίζει κανείς πάνω στον σωστό και λογικό δρόμο δεν τον βγάζει στον στόχο του. Καμιά φορά μόνο στην διαπίστωση ότι υπήρξε τραγικά αφελής… Το τρένο πήγαινε αντίθετα όχι μόνο γιατί ένας ανόητος το ξέχασε εκεί, αλλά κυρίως επειδή έχει συνηθίσει να πηγαίνει για χίλιους δυο λόγους αντίθετα. Χρόνια τώρα. Κι είναι ακριβώς αυτή η συνήθεια που δεν προκάλεσε άμεσο ξάφνιασμα και αφύπνιση.   2. Οι διαφορετικοί συνάδελφοι Μετά από 21 χρόνια στο Δημόσιο (εκπαιδευτικός σε Επαγγελματικά Λύκει...